20 Eylül 2017 Çarşamba

Sağlıklı Hayat İçin Egzersiz Yaparak Diyabeti Yenin

Aşırı kilolar ve hareketsiz bir yaşamın tetiklemiş olduğu diyabet, yaşam kalitesini düşüren ciddi hastalıkların başında gelmektedir. Sizlerde sağlıklı bir yaşam egzersiz yapın.

16 Aralık 2015 Çarşamba 12:15
Sağlıklı Hayat İçin Egzersiz Yaparak Diyabeti Yenin

Uzman kontrolü eşliğinde yapılmakta olan düzenli egzersizler ile diyabetin etkilerini azaltarak sağlıklı bir yaşam sürmek mümkün olmaktadır. Memorial Wellness Medikal Fitness Danışmanı Murat Biçer, diyabet hastaları için egzersizin önemi hakkında bilgiler verdi.

Diyabet hastasıysanız eğer sağlıklı beslenerek, düzenli egzersiz yapın.


Dünya genelinde 382 milyon, ülkemizdeyse 6.5 milyon kişi, diyabet hastalığıyla savaşmaktadır. Yaşlanan nüfus, sağlıksız beslenme, obezite ve teknoloji kullanımının günlü hayattaki artışına paralel şekilde olakarak kendini gösteren hareketsiz yaşam biçimi, diyabet hastalığının hızla yaygınlaşmasına sebep oluyor.

Diyabet, insülin eksikliği yada dokularda oluşan insülin rezistansı neticesi ortaya çıkan karbonhidrat ve yağ metabolizma bozukluğudur. Eksikliğinde yada direnç geliştiğinde; yağ dokusu ve iskelet adalesi hücrelerine glikoz girişi azalır. Karaciğerden glikoz çıkışı artar. Diyabetle mücadelede eğitim, doğru tanı ve rehabilitasyon şekillerinin uygulanmasının yanı sıra; tertipli beslenme ve egzersiz mühim yer tutmaktadır.

Egzersiz, kasların dizgesel ve tertipli şekilde çalışmasıdır. İskelet kasları, kan glikozunun vücutta en mühim kullanıcılarından bir tanesidir. Vücut ağırlığının ortalama yüzde 40"ını oluşturdukları düşünüldüğünde, bu ciddiyet daha da artmaktadır. Fiziksel etkinlik esnasında çalışan kaslarda enerji gereksinimdeki artış, glikozun ve yağların kullanımını da artırmaktadır. İnsülin duyarlılığı ve tesiri artar.

Tip 2 diyabetik bireylerde enerji kullanım yollarına nazaran egzersiz iki biçimde yapılmaktadır.

Aerobik egzersiz: Uzun süreli etkinlik müddetince vücuda enerji sağlamak emeliyle oksijenin kullanıldığı egzersizlerdir.

Oksijen varlığında karbonhidrat ve yağların, su ve karbondioksite kadar parçalanması ile enerji elde edilir.

Uzun süreli ve orta şiddette egzersizdir.

Enerji deposu şekilde glikoz ve yağlar kullanılır.

Kalp damar sistemi, solunum sistemini geliştirir.

Anaerobik egzersiz ( Direnç egzersizi): Vücudun enerji ihtiyacını solunumdan karşılayan ve vücudu oksijensiz çalışmaya zorlayan egzersizlerdir.

İskelet kaslarını geliştirir.

Dayanıklılığı artırır.

Koordinasyon, balans ve çevikliği arttırır.

Daha iyi bir duruşa haiz olmamızı sağlar.

Diyabet hastasıysanız bu egzersiz reçetesine uyun

Her gün ya da haftanın 5 günü, 30 dakika orta şiddette aerobik egzersiz önemlidir. Günde 15-20 dakika ağırlık antrenmanı, haftada 3 gün olmak suretiyle yapılabilir. Egzersize 2 günden çok fasıla verilmemelidir. Orta şiddette aerobik egzersiz yapılmalıdır. Direnç egzersizlerinin 15-20 defadan çok kaldırılamayan ağırlıkla yapılması önemlidir. Haftada 3 gün, orta yoğunluklu 3 set şekilde tertip etmesi önerilmektedir.

Diyabetik hastalar egzersize başlarken kesinlikle tabip yönünden değerlendirilmelidir. Tip1 diyabetikler ve bilhassa insülin kullanan Tip 2 diyabeti olanlar egzersize bağlı hipoglisemi açısından uyarılmalıdır. Tip1 diyabet hastaları, egzersiz öncesi insülin dozajını azaltabilirler.


Kalp ve damar hastalıklarına bilhassa dikkat edilmelidir. 35 ıslak sonrasında stres testi uygulanmalıdır.

Diyabetik retinopati varlığına dikkat edilmesi önemlidir. Diyabet sebebiyle göz sıhhati etkilenmiş olan hastalar, vücudu sarsan ve hipertansiyonu tetikleyen egzersizlerden kaçınmalıdır.

Otonomik nöropati benzeri yürek atış hızı, kan basıncı, terleme ve sindirim benzeri istemsiz gövde işlevlerini etkileyen bu rahatsızlıkta hastalar oturarak egzersizi seçenek etmelidir. Çünkü bu tabloda yürek hızının egzersize cevabı doğru olmayabilir.

Vücutta güçsüzlük, duyu kaybı ve sinir problemleri ile kendini işaret eden bu periferal nöropati rahatsızlığında bilhassa ayaklar doğru değerlendirilmelidir. Diyabetik ayak problemi var ise ağırlık bindirmeyen egzersizler seçenek edilmelidir.

Nefropati benzeri bir böbrek rahatsızlığı var ise egzersiz kapasitesi epey bir azalmıştır. Egzersizlerin sertliği kesinlikle düşük tutulmalıdır.

Tip 2 diyabet hakkında bilhassa dikkatli olunmalı Tip 2 diyabeti olan hastalar çoğunlukla aşırı kiloluluk problemi olan bireylerdir ve netlikle kalori harcanarak yağların yakılması gerekmektedir. İnsüline doku duyarlılığının gelişim göstermesi ve gövde yağının azaltılması önemlidir. Egzersiz planlanırken odaklanılması şart olan nokta, egzersizin sıklığı ve müddetinin uzatılması, şiddetinin de uzun bir periyoda müsaade verebilmesidir. Günde 1 saat müddete ve haftada 7 gün sıklığına adım adım erişilmesi idealdir. Ayrıca günde 2 defa 30 dk yada günde 3 defa 20 dk ile de benzer amaca ulaşılabilir. 

Anahtar Kelimeler: SağlıkEgzersiz

YORUM YAZ

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.

      Yorumlar
      Toplam 2 yorum mevcut

    • calimero232 2 yıl önce yorumlandı

      günlük olarak en az 1 saat yürümek sağlığımız açısından önemlidir. hergün olmasa bile haftada en az 4 gün yürünmelidir.

    • Mehmet 2 yıl önce yorumlandı

      hergün onbin adım yürümemiz gerekli olduğunu uzmanlar belirtiyor. sağlık için en iyi spor yürüyüştür. ben her akşam yürümeye önem gösteririm, tavsiye ederim.

    SON DAKİKA
    ÖZEL HABER
    HAVA DURUMU
    Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
    NAMAZ VAKİTLERİ
    Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
    EN ÇOK OKUNANLAR
    BUGÜN
    BU HAFTA
    BU AY
    EN ÇOK YORUMLANANLAR
    BUGÜN
    BU HAFTA
    BU AY
    SPOR TOTO SÜPER LİG
    Tür seçiniz:
    e-gazete
    • Takvim - 11 Ocak 2016 Manşeti
    KARİKATÜR
    SENDE YAZ
    Ziyaretçi Defteri
    Ziyaretçi Defteri

    Siz de yazmak istemez misiniz?

    Ziyaretçi Defteri
    ARŞİV
    - şikayet - şikayet kutusu tanıtım linkleri izmir escort izmir escort izmir escort buca escort izmir escort